Filmschool – Zestiende dag

Oorspronkelijk gepubliceerd door Jasper Langedijk op 20 juni 2016.

Vandaag ging het op het Camera College over audio en over effecten. Bij montage hoort een basis aan audio ‘in orde maken’ die neerkomt op de juiste kanalen actief maken, ze al dan niet links (het linker kanaal van de muziek, bijvoorbeeld), rechts (het rechter kanaal van de muziek) of gecentreerd (dialoog, bijvoorbeeld) instellen, het juiste volume inregelen en de overgangen/lassen al dan niet ‘onvoelbaar(der)’ maken. Effecten betrof wat voor mij persoonlijk een beetje als het ‘After Effects binnen Avid aanvoelde. Er valt niet veel te vertellen (op de manier die ik in deze verslagjes hanteer) over deze twee onderwerpen. Dit wordt dan ook denkelijk mijn kortste verslag tot nu toe.

Ik zal proberen toch mijn paar standaard vragen te beantwoorden.

Wat kan ik (direct) met wat ik vandaag geleerd heb?
De wetenschap dat -8dB het standaard geluidsniveau van dialoog/stem is, was ik al tegengekomen bij het afregelen van de geluidsniveaus in de microfoons/audiokanalen op de camera vorige maand. Het kwartje was echter nog niet gevallen binnen montage. Nu dus wel: het is zeer goed om te weten dat wanneer ik audio monteer, ik zorg dat wat vaak het belangrijkste geluid is (namelijk de stem van de gefilmde persoon, of de voice-over) altijd op ongeveer dat niveau moet uitkomen. Ik zeg ongeveer, want natuurlijk moeten we niet wanneer er een stemverheffing of een stukje bewust wat zachter wordt gesproken, dit naar die -8dB ombouwen. Bij die stukken zal het hoger danwel lager uitpakken. Daar schroef je het hooguit wat op als het als het zachtere deel anders niet verstaanbaar is. Om maar wat te noemen. Nu ik het ten tweede male ben tegengekomen, zal ik het niet meer vergeten en direct gaan gebruiken.

Wat vond ik het moeilijkst?
Vooral het zoeken naar de juiste weg in de Effecten vond ik lastig. Dat ik zeer vertrouwd ben met After Effects (en dat ik dat heel erg leuk vind om mee te werken) helpt op zich flink. Zo snap ik het idee van keyframes (gemarkeerde punten in een videobestand waar de animatie zijn activiteit/verandering aan ontleend) al goed en is het hele concept van animatie me daarmee al volledig helder. Maar het nadeel bij het leren van Effecten in Avid is dan weer dat ik wat last heb van ‘hoe dat bij AE gaat’. After Effects bouwt zijn tijdlijn heel anders. Ten opzichte de meeste edit suites, maar ook ten opzichte van Adobe z’n eigen montageprogramma Premiere. Dus veel van wat ik aan basismethodiek meezeul, kon ik niet kwijt in wat ik vandaag aan het doen en leren was. Aan de andere kant: ik heb het pas een middagje zitten doen. Misschien is het te vroeg om deze uitspraak te doen. Tijd zal het leren.

Leukste, interessantse of meest nuttige?
Zoals gezegd: de -8dB voor stemmen/dialoog en altijd beginnen met het referentiegeluid (daarna setnoise, daarna muziek). En iets wat ik gewoon opmerkelijk vind (en wel logisch eigenlijk): als er in Avid meerder videolagen (be)staan, dan is de nummering van onder naar boven. Dus: Video 3, daaronder Video 2 en daar weer onder Video 1 (V3, V2 en V1). Het is eigenlijk veel logischer het zo te doen, want laag 3 ligt er als derde letterlijk ‘bovenop’. 

Ik denk dat ik morgen of overmorgen al over ga tot de aanschaf van Avid, overigens. Op dit moment zit ik in de avonduren al een montage die ik normaal in Edius gedaan zou hebben al te importeren en te spotten in de trailversie van Avid. Dat betekent ook dat ik er zo’n montagetoetsenbord bij wil kopen. Die zijn echt gemeen duur (ten opzichte van wat het is). Dik honderdtwintig euro voor een toetsenbord met wat anders gekleurde knopjes… Maar je haalt de kosten er wel vrij gemakkelijk uit (namelijk: niet die gekleurde knopjes hebben gedurende een paar jaar levert veel meer tijdverlies en hoofdpijn op).  

Eigenlijk heb ik ook een deugdelijke(re) monitor nodig, maar laat ik daar nog maar even mee wachten. Want dan heb ik eigenlijk ook een stevigere (nieuwere) montagecomputer nodig, met een goede dikke reet (raid).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top